Helsingborg City lanserar gemensam e-handel
Nu är hbgcity.se/ehandel lanserad!
Handeln har länge varit under förändring och den har accelererat ytterligare under pandemin. Behovet av alternativa försäljningskanaler är stort och samtidigt som e-handlare har startat fysiska butiker har fysiska butiker utvecklat sina digitala kanaler. Därför väljer nu Helsingborg City tillsammans med stadskärnans verksamheter att satsa på en lokal och digital handelsplats. Konceptet innebär en samlad plattform där invånare som bor i stadskärnan med omnejd kan e-handla från sina lokala butiker, betala via en utcheckning och sen få en gemensam leverans av beställningarna hem till dörren samma dag.
Arbetet med att ta fram en digital version av stadskärnan startade i höstas. Förstudies uppdrag var att ta fram ett förslag på en plattform som på ett bra sätt speglade det unika med stadskärnan, det vill säga handel, mat, upplevelser och möten – fast digitalt. I samband med att vi fick hårdare restriktioner i slutet av oktober beslutade projektet att låta förstudien fortsätta kring upplevelserna men att påskynda processen med handelsplattformen. Detta för att stötta verksamheterna under den pågående pandemin.
– Vi lanserar handelsplattformen i slutet av veckan och förstudien för att ta fram den digitala stadskärnan fortsätter parallellt. Beslutet om att påskynda processen var enkelt när vi såg att antal besökare minskade i city och utmaningarna för våra verksamheter ökade. Det känns spännande att lansera plattformen och hoppas att helsingborgarna nyfiket stöttar oss i det här, säger Hanna Candell, vd Helsingborg City.
Tretton verksamheter finns tillgängliga på plattformen vid lanseringen, och fler ska det bli. Men Helsingborg City är tydliga med att satsningen inte ska ersätta den fysiska handeln i stadskärnan utan fungera som ett komplement och ett ytterligare sätt att handla lokalt. Handelsplattformen är även ett bra sätt för verksamheterna att marknadsföra sitt utbud och nå nya kunder.
– Plattformen är ett sätt för oss att testa en gemensam digital lösning för stadskärnan. Vi vill att den ska spegla stadskärnan och därför har det varit viktigt att lyfta fram våra lokala proffs och att känslan ska vara densamma som om du befinner dig i city, säger Emma Salomonsson, projektansvarig Helsingborg City.
Den lokala e-handelssatsningen är ett samverkansprojekt mellan Helsingborg City, plattformsleverantören Zipadoo och Budcom. Ytterligare en viktig samarbetspart är advokatbyrån Synch som agerat juridisk rådgivare i projektet i samband med förhandlingar. Aktörerna ser stor utvecklingspotential i projektet och plattformen ska löpande fyllas med fler verksamheter och funktioner samtidigt som man vill utöka utkörningen till ett större geografiskt område.
– Vi ser med glädje fram emot att lansera plattformen i Helsingborg, ett spännande partnerskap där vi gemensamt vill lyfta den lokala handeln fast i digital form. Vi har höga ambitioner om framtiden för plattformen, säger Anders Nilsson grundare Zipadoo.
Hur fungerar det?
E-handeln ligger på en samlad plattform där invånare som bor i stadskärnan med omnejd kan e-handla från sina lokala butiker, betala via en utcheckning och sen få en gemensam leverans av beställningarna hem till dörren samma dag. Detta gäller för alla beställningar som görs vardagar före kl. 17.00. För kunder som bor utanför området med hemleverans finns möjligheten att hämta varorna i butik.